کد خبر : 1976
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۴۱

احتمال کاهش باروری پس از سقط جنین

احتمال کاهش باروری پس از سقط جنین
این متخصص درباره آسیب های سقط جنین گفت : در سقط جنایی که بدترین نوع آن است، پدر و مادر به هر دلیلی تمایل به ادامه بارداری ندارند و بی دلیل اقدام به سقط می‌کند...؛

وقت شمال : دکتر شهناز برات مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل، از احتمال افزایش ناباروری در صورت سقط جنین جنایی خبر داد و گفت: در بعضی موارد بانوانی که در سنین جوانی سقط جنین جنایی داشته‌اند ممکن است هرگز بچه دار نشوند.

او افزود: سقط جنین برای مادران باردار موضوع بسیار مهمی تلقی می‌شود که یا خودبخودی، یا به دلیل پزشکی و یا سقط‌های جنایی بوده که در هر سه مورد باعث مشکلات عدیده روحی و جسمی برای مادر باردار می‌شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در سقط‌های خودبخود، خیلی وقت‌ها نطفه تشکیل شده کفایت لازم برای ادامه بقا را ندارد و منجر به سقط می‌گردد که در این شرایط با اینکه پدر ومادر هیچ قصوری نداشتند، ولی باز هم از نظر روحی آسیب دیده و ممکن است احساس بی‌کفایتی کنند.

او افزود: اگر سقط خودبخود بیش از دو بار پشت سرهم اتفاق بیفتد باید علت آن مشخص و اقدامات درمانی صورت پذیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا، گفت: در سقط به دلایل پزشکی، ادامه بارداری برای مادر و یا جنین خطر جانی داشته و به همین دلیل پزشکی قانونی اجازه سقط جنین برای نجات جان مادر و پیشگیری از عسر و حرج نوزاد متولد شده را می‌دهد.

او افزود: در سقط جنایی که بدترین نوع آن است، پدر و مادر به هر دلیلی تمایل به ادامه بارداری ندارند و بی دلیل اقدام به سقط می‌کند، در این شرایط، چون اشکالات شرعی و قانونی وجود دارد، اغلب متوسل به افراد غیرمتخصص شده و دچار عوارض جانبی زیاد و خطرات جانبی می‌شوند و مادر دچار اضطراب و افسردگی شده و احساس گناه و پشیمانی در بسیاری از موارد وجود دارد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در سقط جنایی احتمال افزایش ناباروری وجود دارد، گفت: در چنین شرایطی به پدر و مادر توصیه می‌شود کمی دست نگه دارند و با آرامش بیشتری به این موضوع فکر کنند که این روش در بسیاری از موارد نشان داد تمایلشان به نگه داری جنین بیشتر شده و خیلی وقت‌ها پس از تولد فرزند بسیار خرسند هم خواهند بود.

او با اشاره به اینکه باقی ماندن یک تکه از جنین و احتمال عفونت رحم در کورتاژ‌های غیربهداشتی شایع است، افزود: عدم بارداری مجدد، تنبل شدن رحم، خونریزی، آسیب به دهانه یا حفره‌ی رحم، سقط مکرر، چسبندگی دیواره رحم از عوارض سقط جنایی می‌باشد.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: هرگونه مداخله پزشکی غیربهداشتی در ناحیه رحم می‌تواند منجر به عفونت شود که اگر بعد از سقط جنایی، به عفونت رحم مبتلا شوید، شانس بسیار کمی برای باروری و بارداری آینده بانوان وجود دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

enemad-logo