کد خبر : 1732
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:؛

کنگره آیت الله کوهستانی در بهشهر آغاز شد

کنگره آیت الله کوهستانی در بهشهر آغاز شد
با حضور مقامات و مسئولان ملی، کنگره آیت الله کوهستانی (ره)، در دانشگاه علم و فناوری مازندران در شهرستان بهشهر آغاز شد؛

شرق مازندران -محمد مبرا :کنگره ملی بزرگداشت آیت الله کوهستانی با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرق مازندران آغاز شد.

انتشار پیام رئیس جمهور، رونمایی از تمبر و آثار مرتبط با آیت الله کوهستانی و سخنرانی مدعوین ملی ازجمله برنامه های این کنگره خواهد بود.

 

پیام رئیس جمهور به کنگره ملی آیت الله کوهستانی

 

در پیام دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، برای آغاز کنگره ملی آیت الله کوهستانی آمده است:

 

آیت الله آقای شیخ محمد کوهستانی بی شک در زمره عالمان وارسته بود که با وجود محدودیت‌های نظام شاهنشاهی با توکل به خدا و ایثار خدمات ماندگاری در راستای ترویج معارف الهی و تربیت شاگردان برای تحکیم مکتب اسلام به یادگار گذارد.

تجلیل از عالمان و اندیشمندان بزرگ دینی که با اخلاص و روحیه جهادی عمر گرانمایه خود را در راه نشر معارف نورانی قرآن و اهل بیت و زنده نگه داشتن ارزش‌های الهی و انسانی و تربیت انسان‌ها صرف می‌کنند، حرکتی پسندیده و موجب اشاعه فضیلت‌ها در جامعه است.

این عالم‌پارسا با تأسیس حوزه علمیه در ملک شخصی در روستای کوهستان بهشهر، در انتقال دانش به طلاب تلاش کرد که این حرکت باقیات صالحات و صدقه جاریه برای ایشان است.

آیت الله کوهستانی مرد علم و عمل و اخلاق بود و با وجود تمکن مالی، ساده زیست و مردمی و کمالات معنوی و کرامات بود و دعای همیشه این فقیه وارسته ماندن در خط اسلام بود و تا پایان عمر بر این مسیر استوار بود.

گرامیداشت یاد آن عالم وارسته به عنوان الگوی اخلاص عمل و پراکنده کردن رایحه اسلام برای جامعه الهام بخش بود و باید با حراست به آیندگان منتقل شود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام : آیت الله کوهستانی بر تربیت اخلاقی در کنار توجه به علم تاکید داشت

 

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد کوهستانی (ره) بیان داشت : زُهد و ایثار این عالم بزرگ از مهمترین ویژگی های شخصیتی ایشان محسوب می شود که علاوه بر سفارش طلاب به جهاد علمی بر تربیت اخلاقی آنان تاکید داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اقامه‌ نماز شب را یکی دیگر از ویژگی های آیت الله کوهستانی دانست و  گفت : طلاب و روحانیون برای حضور در مدرسه باید توجه ویژه به نماز شب داشتند.

آیت الله لاریجانی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: این عالم ربانی در کنار توجه به موضوعات علمی، طلاب و روحانیون را به تربیت اخلاقی و تهذیب نفس سفارش می‌کرد و بر زندگی اخلاقی طلاب تاکید داشت.

وی بیان داشت: قرآن دارای حقایقی است که باید با تقوا و شهود به آن رسید و در قرآن آمده است، کسانی در این عالم هستند که اگر ولایت آنان را بپذیریم ولایت الله است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران : آیت الله کوهستانی بهترین الگو و نمونه برای زندگی ماست

 

آیت الله محمدی لائینی در کنگره بزرگداشت آیت الله کوهستانی با تقدیر و تشکر از تلاش سه ساله برای برگزاری ابن‌کنگره بیان داشت : آیت‌الله کوهستانی انسانی دارای اسرار بود و شخصیت ایشان تاکنون به‌ خوبی شناسانده نشده است و نیازمند کار و تلاش فراوان است.

نماینده ولی فقیه در مازندران در این کنگره گفت: از مهمترین ویژگی های آیت الله کوهستانی، اخلاقمداری، خیرخواهی، پارسایی و زُهد و مردم داری و پاکدستی است.

وی افزود: آیت‌الله کوهستانی الگوی فضیلت و اخلاق برای دفاع از ارزش‌ها بود که درس اخلاق ایشان بهترین نمونه زندگی ماست.

 

کنگره آیت الله کوهستانی در بهشهر آغاز شد

 

 

آیت‌الله العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی (زاده ۱۲۶۷ شمسی روستای کوهستان (بهشهر) – درگذشت ۸ اردیبهشت ۱۳۵۱) عارف، فقیه و روحانی شیعه در سده ۱۴ (قمری) هجری بود. آیت الله کوهستانی مشهور به آقاجان کوهستانی، فقیه و عارف شیعه و از نمونه‌های تقوا و ورع و ساکن روستای کوهستان بهشهر در استان مازندران بود.

وی در حوزه‌های علمیه بهشهر، ساری، بابل، مشهد و نجف تحصیل کرد و از آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاالدین عراقی اجازه اجتهاد دریافت کرد.

آیت‌الله گلپایگانی، زهد و تقوای کوهستانی را عین الیقین برای خود می‌دانست. مرعشی نجفی او را لنگر أرض و سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است. آیت الله شیخ محمد کوهستانی در ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۹۲ ق از دنیا رفت و براساس وصیتش در حرم امام رضا (ع) دفن شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

enemad-logo